söndag 7 april 2024

WhiskyExpo 2024 i Linköping den 6 april 2024

 

Strax efter 12 denna lördag så anlände vi (Jag själv, Eklund & Joel) till Linköping Konsert & Kongress där årets upplaga av WhiskyExpo ägde rum.

Det första vi gjorde när vi kom in i själva utställningshallen var att sondera terrängen ett ögonblick för att därefter ta åt höger och sen ett vänstervarv runt lokalen. Vid det första stoppet så tog jag tag i en Old Pultney Coastal Series Port Wine Cask Matured Highland Single Malt på 46% som blev en härligt fruktig och bärig inledning på denna eftermiddag.

Vi stannade till vid ett av våra grannland och testade en Stauning KAOS Triple Malt Core Edition Danish Whisky som är tre whisky i en och samma butelj. En del Single Malt, en del Rågwhisky och en del rökt Single Malt. Styrkan ligger på 46% och namnet KAOS ska på ett positivt sätt beskriva doften och smaken vilket den gjorde bra. Det här var minsann en spännande upplevelse på många sätt och smaken satt kvar i munnen en bra stund efteråt.

Vi mötte upp bror min och hans vänner som kommit ner från Stockholm och bytte lite doft och smakupplevelser med dom innan vi fortsatte. 

Buteljeringsföretaget Lady of The Glen ligger bakom den tredje whiskyn jag testade, St Bridget's Kirk Blended Malt Batch 1 på 48,5% som var en helt enastående kombination av Sherrysötma och mjukt fyllig rök.

Det Belgiska destilleriet Belgian Owl har en del färgade ugglor i sin portfölj och jag passade på att testa Belgian Owl Blue Evolution Single Cask på 46%. En riktigt trevlig bekantskap från ett av dom nyare whiskyländerna. På temat "nya whiskyländer" så fortsatte jag med Apex Small Batch Pomegranate Wine Cask Single Malt från det Tel Aviv baserade Milk & Honey Whisky Distillery. Lagrad på ex Bourbonfat för att sen flyttas över till ex Rödvinsfat som fått en extra skjuts av Granatäpplen och sen buteljerats i en styrka av hela 57,4%. Trots styrkan så var denna riktigt bra och jag vågade inte vattna ner den för den var så god som den var.

Det nyaste destilleriet i Danmark heter Thornaes och jag provade deras första släpp Thornaes Double Cask 1st Release Single Malt som är lagrade på Danska ekfat och ex Bourbonfat och har en styrka på 50,9%. Denna whisky bevisar ännu en gång att Danskarna kanske är bäst i Norden på whisky.

Från Loch Lomond Distillery så testade jag Spearhead Single Grain Whisky på 43% som lagrats i Amerikanska fat som kolats med infravärme vilket inte hör till vanligheterna.

Innan vi avslutade besöket så blev det lite snack med Nordmarkens Destilleri och givetvis Smögen och när vi lämnade mässan så var vi eniga om att det varit en väldigt hög kvalitet på all whisky.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar