onsdag 17 april 2024

Motala den 16 april 2024 - Fiskmåsestaden

 

Jag har hört att Motala kallas för både Solfjädersstaden och Cykelstaden. Solfjädersstaden för att orten är byggd i form av en solfjäder och Cykelstaden för att starten och målgången i Vätternrundan äger rum här.

Jag skulle vilja kalla den här orten Fiskmåsestaden och till skillnad från Solfjädersstaden och Cykelstaden så är det namnet inte något positivt. Som Stockholmare, uppfödd vid både Mälaren och Östersjön så är jag van vid fiskmåsar, trutar, tärnor och skrattmåsar. Här ser man vare sig trutar, tärnor eller skrattmåsar men dom fiskmåsar som finns här (och dom är många till antalet) är riktigt obehagliga.

Nu kommer våren och den tiden på året då dessa måsar bygger bo på såg gott som alla tak häromkring, lägger ägg och senare också föder upp sina ungar. När ungarna väl har kläckts och vuxit på sig lite så lämnar dom helt sonika boet och tar sig ner på marken vilket innebär att dessa fjäderbeklädda föräldrar attackerar allt och alla som kommer inom en radie av 100 meter ifrån dessa gråa pipande dunbollar.

Det finns massor med kajor, skator och duvor häromkring och jag antar att dom också får ungar innan sommaren men dom tar hand om sina barn i boet och låter dom inte springa omkring hur som helst.

Jag fattar inte varför man inte helt enkelt skjuter av det där bevingade ligistpacket!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar