tisdag 2 april 2024

Motala den 29 mars 2024 - Långfredagswhisky

 

När jag var ung så räknades Långfredagen som årets absolut tråkigaste dag och det här var ändå inte längre tillbaka än till 70-talet. Man firar ju (firar är väl kanske fel uttryck i sammanhanget) denna dag till minne av Jesu lidande på korset och ända in på 60-talet så skulle inga glada evenemang ske denna dag, alla affärsidkare skulle hålla stängt, man skulle äta så lite och så enkelt som möjligt, barnen skulle vara finklädda och dom fick inte leka. 

Nu är jag tack och lov inte uppvuxen i en troende kristen familj så jag och mina syskon hade inga speciella regler att förhålla oss till bara för att det var Långfredagen.

Idag är det ju lite annorlunda förutom att det fortfarande är en röd dag men det hindrar inte mig att göra det som jag egentligen skulle skriva om att jag skulle göra innan jag for ut i en massa ointressant dravel, nämligen att välja ut en bra whisky till denna dag.

Hur tänker jag då? Jo jag vill inte ha en grå och tråkig whisky för jag tänker inte lägga en massa tankeverksamhet på Jesus och hans ganska usla fredag på korset utan en whisky som visar lite på den tid som är nu, slutet på vintern och början på våren. 

Mitt val föll på Bladnoch Samsara Lowland Single Malt, en whisky på 46,7% som legat och gosat i ex rödvinsfat från Kalifornien och ex Bourbonfat i okänt antal år. 

Här får man den där känslan av att titta ut genom fönstret på snö, grusrester och slask och så kommer de en sån där sopmaskin med borstar. Det virvlar och dammar och när maskinen åker därifrån så är det torrt och fint och helt plötsligt lite vår...Ungefär så.

Skål!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar