måndag 8 april 2024

O'Learys i Linköping den 6 april 2024

 

Man kan väl säga att den här lördagen i Linköping var uppdelad i tre sektioner av helt olika karaktär.

Den första sektionen var Whiskymässan som var enastående smakrik, den tredje sektionen var Elite Stora Hotellet där vi hade ett riktigt skönt och behagligt boende med enastående frukost sen så kommer jag till sektionen i mitten som handlade om den middagen vi intog efter mässan och före hotellet.

Som Stockholmare och väldigt bortskämd med antalet O'Learys restauranger som ändå alltid brukar leverera gott så tog vi och besökte O'Learys Linköping som bara låg 100 meter från hotellet. Jag får ta på mig hela ansvaret för att vi gick dit för bara någon timma innan så hade jag ringt en god vän som bor i Linköping om tips på några bra ställen runt Stora Torget. 

När han tipsat om några ställen så frågade jag om O'Learys. Svaret var: Gå inte dit.

Vad gjorde vi då, jo vi gick ändå dit för att avståndet kändes bekvämt och jag hade ju som sagt genom åren besökt ett antal O'Learys utan att ha haft några speciella klagomål.

Helgens misstag.

Detta var mitt (vårt) första besök på detta ställe och det kommer aldrig att bli fler. Det var kaos så fort man gick in genom dörrarna, personalen sprang (och jag menar verkligen sprang) omkring till synes helt utan plan eller mening. Vi fick ett bord rätt snabbt ändå, framför en TV som visade Mjällby mot Norrköping vilket var bra. So far so good. 

Det tog en evinnerlig tid innan vi fick beställa, det gick inte att få kontakt med någon av dom springande anställda, dom hade ögonen och tankarna någon helt annanstans.

Till slut så fick vi ändå beställa mat och varsin öl. Ölen kom snabbt, så snabbt att den var slut sedan länge när väl maten kom in som bestod av en Pasta Alfredo och en Buffalo Fried Chicken Burger. Eklund hade i sitt liv aldrig ätit någon så torr kyckling, inte ens såsen på tallriken gjorde någon skillnad. När jag tog första tuggan på min kycklingburgare så trodde jag först att jag satt tänderna i en burk med grillkrydda. Någon kycklingsmak kunde jag inte hitta, det var som om kocken (om det nu var en kock som hade gjort detta) försökt att gömma en total smaklös kycklingfilé med ett halvt kilo grillkrydda. Det gick inte att äta och jag försökte ändå. Efter tre tuggor så gav jag upp och då hade Eklund lagt ihop sina bestick också.

Nu ville vi bara betala skräpet och gå därifrån men det var lättare sagt än gjort. För att få tag i någon i personalen så räckte det inte med att i normal volym be att få betala, du var tvungen att antingen ge dig ut på golvet och kasta dig över någon som passerade hyfsat nära eller ställa dig upp och helt enkelt skrika.

Vi gjorde det senare (i alla fall nästintill) och blev uppmärksammade av en ung tjej som sa att hon skulle komma med notan på en gång. Vi såg aldrig henne igen och försökte efter en stund få fatt i någon annan. Efter ett par försök till så fick vi i alla fall betala för den här maten som ingen egentligen skulle behöva betala för men vi var glada att få komma ifrån den där oerhört enerverande platsen.

När vi kom ut därifrån så pratade vi om att vi antagligen skulle ha kunnat resa oss på och gått därifrån utan att ha betalat. Personalen skulle antagligen aldrig ha märkt något eller kanske ens kommit ihåg att vi suttit där vi satt.

Det här besöket förstörde tyvärr en del av en annars riktigt rolig och najs helg i Linköping.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar