onsdag 15 maj 2024

Motala den 14 maj 2024 - Sol, föreläsning, bilburen ungdom och högvarvande motorer

 

Den här dagen började med en fantastisk morgonpromenad vid 6-tiden i ett, nästan sommarlikt väder. Jag hade också fortfarande en natt senare en härligt behaglig känsla i sinnet av att nu vara uppkopplad med världen igen.

Det blev en frukostmacka framför TV-nyheterna som egentligen inte hade något positivt att komma med, man blir bara deprimerad numera och det är väl inte så konstigt att folk väljer lättsam underhållning istället för att få prishöjningar, miljöförstöring, våld, död och krig i fejset varje gång man vill se vad som hänt i samhället runtomkring.

Jag satt på en digital föreläsning klockan 10 och höll flera gånger på att nicka till men höll mig i alla fall så pass klar i knoppen att jag fick med mig det som var väsentligt och behövligt. 

Kollade på den svenska filmen Raggare från 1959 med bland annat Christina Schollin och Hans Wahlgren. Jag hade inga förhoppningar utan räknade med en kalkonproduktion men blev positivt överraskad och tyckte att den var rätt bra faktiskt.

Middagen intogs vid 16:30 och det blev rester från dagen innan som smakade lika gott som då. En timma senare så blev jag upplockad av Eklund och så åkte vi därefter och hämtade Benke för att därefter bege oss till Duntebergets Motorstadion eller Duntis som alla infödda Motalabor säger. Det var elitserie match i Speedway mellan hemmaklubben Piraterna och Smederna från Eskilstuna. Det här var jag taggad inför, inte för att jag är ett fans av motorsport direkt utan för att jag aldrig i hela mitt liv varit just på Speedway och eftersom den sporten har en speciell plats i alla inföddas hjärtan så kändes det som ett sätt att närma mig ortens kultur lite grann.

Det var ju ett strålande väder att sitta där på den ålderdomliga läktaren i trä som inte vare sig bakdel eller rygg blev speciellt förtjusta i men man hittade snart ett bekvämare sätt att stå istället så det gick bra. Hela evenemanget inleddes med att en kvinna som aldrig ens skulle ha gått vidare i första sorteringen i Idol sjöng nationalsången och när den till allas lättnad var över så presenterades dom tävlande från båda klubbarna.

Det var en rolig upplevelse på två timmar och actionladdade tävlingar förutom dom där avbrotten som kom med jämna mellanrum när banan skulle vattnas och slätas ut men då när oljudet var minimalt så passade vi istället på att prata lite med varandra så den tiden flöt på också.

Strax innan 22 var man hemma igen och då var det bara att krypa ner i sängen och avsluta denna tisdag, lite grus i munnen och damm i håret.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar