måndag 19 december 2022

VM final i fotboll den 18 december 2022

 

Till skillnad från så gott som alla fotbolls-vm sen 1974 så har jag inte slaviskt följt dessa sändningar och det beror på årstiden, landet som är värd för turneringen och hur dom fått hela turneringen eller rättare sagt köpt den.

Mitt fotbollsintresse tog dock över denna söndag när det var final mellan Argentina och Frankrike och jag är nu glad att jag såg den matchen för det var den bästa, mest intensiva, spännande och dramatiska final jag någonsin sett. Det fanns inte en enda död sekund under dom 130 minuter som kampen pågick och allting svängde ju fram och tillbaka flera gånger så den var ju oviss in i det sista. Jag brukar inte gilla när finaler ska avgöras på straffar men nu gjorde det absolut ingenting, det blev liksom bara en extra krydda på hela anrättningen.

Innan matchen så brydde jag mig egentligen inte om vilka som skulle vinna men satt där ändå och svettades och gjorde slut på precis alla naglar på fingrarna. Det var ju också lite signifikativt att just dom stora spelarna i respektive lag Mbappe och Messi verkligen spelade huvudroller i dramat också. Att Argentina till slut stod som segrare berodde nog helt enkelt på att Messi hade bättre spelare runtomkring sig än Mbappe.

Fotboll när det är som allra bäst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar