fredag 18 november 2022

Fotbolls VM 2022

 



Det är en väldigt konstig känsla hos en annan som älskar fotboll just nu. Fotbolls VM börjar om ett par dagar och i vanliga fall vid ett sånt evenemang så infinner sig en förväntan och spänning minst en månad innan men nu har jag nästan inte känt någonting alls.

Sverige är inte med men det har ju hänt förut så det är inte anledningen, däremot så känns ett VM i november underligt, det har ju aldrig jag upplevt i mitt liv och jag tror aldrig att det har hänt förut.

Qatar är värdnationen och det ger ju en ganska bitter smak i munnen när det nu är bevisat att dom faktiskt mutat höga tjänstemän i FIFA och köpt turneringen med oljepengar.
Qatar har dessutom ingen historisk tradition vad det gäller fotboll, dom har köpt in hela den sporten med spelare, tränare och till och med fans och det blir ju ungefär som en upphälld Heineken. Den ser riktigt bra ut på håll men smakar fan ingenting.

Jag tycker att ett land som ska hålla i ett VM ska ha en fotbolls tradition i ryggen, det funkar inte att bara vifta med buntar av dollarsedlar. Sydkorea hade VM i längdskidåkning för några år sedan och det var ju jättebra arrangerat med bra spår sjysta anläggningar men publik fanns det inte för befolkningen där visste knappt att det var ett VM eller ens vad det var för sport. Åkarna tog sig runt med endast ett par funktionärer och andra i landslagstrupperna som påhejare vilket ju måste ha känts jädrans tråkigt.

Nu har ju det uppmärksammats också det här med att dom gästarbetare i Qatar som faktiskt byggt alla arenor, ja faktiskt hela landet lever under mer eller mindre slavliknande former vilket då landets höjdare med alla medel försöker sopa under mattan. Journalister kan inte ta sig överallt och kan inte prata med vem som helst och det kan inte heller dom fans som är där och dom har också väldigt få och begränsade utrymmen där dom kan ta sig en öl före och efter matchen. Dom ska helst åka dit, hålla käften, se på matcher och sen sitta på hotellrummen..Basta!

Jag är inte man att säga hur man skulle ha gjort med bojkotter hit och dit och jag förstår spelarna som åker dit, det är ju ändå ett VM och för många en händelse som aldrig kommer att inträffa igen, däremot så mår man lite illa av att se före detta fotbollsspelare och mångmiljonärer som Beckham och Yaya Toré vara reklam ansikten för evenemanget och framför kamerorna menar på att dom inte kan någonting om politik utan bara vill prata fotboll medan deras fickor fylls på med ännu mera pengar.

Vad än svenska spelare, lagledare och förbundsfolk säger nu så tror jag att Svenska Landslaget skulle ha varit på plats om dom bara kvalat in.

Jag kommer givetvis att se en hel del matcher och hoppas att jag får se bra fotboll och att lite utav den där vanliga VM känslan infinner sig i alla fall och så hoppas jag att FIFA lär sig någonting av detta. Inte för att jag tror det men jag hoppas.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar