torsdag 2 februari 2023

Motala den 1 februari 2023 - Vaggeryds Chark

 


På onsdagar, varannan vecka så står det en bil från Vaggeryds Chark här på torget i Motala. Jag avlade ett besök för att inhandla lite gott och jag var minsann inte ensam om den idén för kön var lång när jag kom dit vid 11-tiden.
Jag köpte Wienergrillare, Renkorv och Blodpudding. Allting utom en renkorv åkte in i frysen, jag måste ju ändå testa nåt av det inköpta på en gång.
Jag blev besviken. Egentligen inte över korven i sig för den var god men namnet. Denna så kallade Renkorv innehåller 17% renkött och 67% griskött och då tycker jag att det är ett hån mot alla dom som verkligen gör Renkorv att kalla denna korv för just det. Om nu Vaggeryds Chark ska kalla en vara för Renkorv så ska väl ändå minst hälften av innehållet vara från just ren.

Jag har i många år köpt Renkorv på plats i och omkring Funäsdalen i Härjedalen och jag har ännu inte smakat någon viltkorv som slår dom jag fått tag i där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar